Pædagogiske principper

I både SFO’en, børnehaven og vuggestuen arbejder vi ud fra et anerkendende menneskesyn, hvor respekt, ligeværd og tillid til det enkelte barns unikke evner og personlighed er grundlæggende værdier.

Vi bestræber os hver dag på at møde børnene med nærvær og forståelse, så de føler sig set, hørt og taget alvorligt. 

At blive set og hørt

Hos os betyder det:

  • At børnene føler sig accepteret som den person, de hver især er og ikke kun for, hvad de kan præstere.
  • At de, kan føle en ægte interesse fra de voksne, og at vi i løbet af dagen har blik for den enkelte og fornemmer, når der er brug for hjælp f. eks i forhold til at klare svære ting, at blive integreret i en legegruppe eller klare en konfliktsituation.
  • At vi giver os tid til at lytte på det, hver enkelt fortæller, og at vi går ind i barnets tankegang/univers og forsøger at blive klogere ved at stille opklarende og udvidende spørgsmål.
  • At vi har blik for de mere stille børn, så de også får plads og ro til at formulere tanker og oplevelser.
  • At blive forstået betyder, at vi ud fra det vi ser og hører får en forståelse for barnet reaktioner, og det som ligger bag, og derved bedre kan guide barnet videre i dets udvikling.

Fokus på det enkelte barn

Vi har fokus på både det enkelte barn og dets rolle i fællesskabet. Børnene skal opleve, at de er en del af et forpligtende fællesskab, hvor alle bidrager og tager ansvar – ud fra deres egne evner og styrker.

Sociale kompetencer udvikles i samspil med andre. Derfor er vi som voksne tydelige rollemodeller, der guider børnene i samarbejde, empati og respekt for hinanden.

Vi støtter børnene i at aflæse og forstå andres følelser og behov. Vi hjælper børnene i konflikter og giver dem konkrete handlingsforslag, der hjælper dem videre og styrker fællesskabet.

Vi bestræber os hver dag på at møde børnene med nærvær og forståelse, så de føler sig set, hørt og taget alvorligt. Det skaber tryghed og en stærk relation mellem barn og voksen – som er fundamentet for trivsel, udvikling og læring.

Vi tror på, at børn lærer og udvikler sig bedst i fællesskaber, hvor de bliver mødt med positive forventninger, får mulighed for medbestemmelse og oplever, at deres bidrag har værdi. Derfor tilrettelægger vi hverdagen med udgangspunkt i børnenes perspektiv, interesser og behov.

Legen i hverdagen


Vi anser legen som en naturlig og vigtig del af børnenes hverdag. Det er gennem legen at venskaber udbygges, oplevelser og sanseindtryk bearbejdes, og barnet opbygger en række personlige og sociale kompetencer. Vi er bevidste om,” at barnet lærer mens det leger og leger mens det lærer”, og derfor vægter vi, at der er rum for leg såvel fysisk som tidsmæssigt.

Pædagogiske planer

Ved at fastlægge mål for læring, har vi til hensigt at sikre børnenes udvikling. Læring er en proces, hvori barnet aktivt konstruerer sin viden i et gensidigt forhold mellem sig selv og sin omverden. Det er i relationen med andre børn og voksne, at udviklingen sker, hvor læring er en kombination af erfaring, leg og undervisning. Vi skal som de voksne derfor være bevidste om at skabe rammer med mulighed for fordybelse, være engagerede og nærværende og sammen med barnet finde fokus gennem fælles interesse og lyst.

Med læreplanen håber vi, at kunne  give forældre, personale og andre en øget forståelse for de forskellige processer, der finder sted i børns udvikling.

Se vores pædagogiske planer her