Skolens grundsøjler

I visionen for Stadil Vedersø Friskole og Børnehus har vi fremsat ønsker og pejlemærker for skolens virke. Disse grundsøjler består bl.a. af nedenstående:  

Samværet

Vi lever i et forpligtende fællesskab ud fra de relationer, som vi indgår i gennem livet børn såvel som voksne, hvor der er plads til alle. Dette gælder både for børn, personale, forældre og frivillige, der har sin gang på friskolen og i Børnehuset.

I alle de ting, som vi foretager os, dyrker vi fællesskabet i små og store regi med fokus på sociale relationer. Det er vigtigt, at alle føler og udviser tryghed og omsorg. Derfor ligger det os meget på sinde, at vi viser hinanden tillid og respekt. Den daglige dialog hviler på et forpligtende ansvarsfuldt og gensidigt samarbejde for og med alle.

Derudover ønsker vi også at være en aktiv del af vores samfund, hvor det er vigtigt, at forældre og borgere deltager og inddrages i aktiviteter og arrangementer.

Slutteligt ser vi os også selv i samarbejder med erhvervsliv, foreningsliv og andre uddannelsesinstitutioner for at nå i mål med vores tanke og vision for skolevirksomheden.

Bevægelse og Sundhed

Motion, sundhed og idræt er vigtige elementer i den grundpille i Stadil-Vedersø Friskoles fundament, som hedder bevægelse.

I et samfund, hvor det at børn bevæger sig, er i stærk konkurrence med computere og spillemaskiner, er det vigtigere end nogen sinde at lære børnene glæden ved at bruge sin krop.
Vi tilsigter at bruge fysisk aktivitet i skoletiden, så vi styrker børnenes motoriske, kognitive, emotionelle og sociale udvikling, hvilket giver dem optimale betingelser for faglig læring.

Det er vigtigt at styrke børnenes evne til at koordinere deres bevægelser så tidligt i livet som muligt og give dem lyst til at bevæge sig. Derfor arbejder vi allerede i børnehaven meget bevidst med at styrke børnenes fysik.

Idrætsundervisningen sigter blandt andet frem mod en fælles gymnastikopvisning for alle elever. Til foråret laves lokalopvisning og forårsopvisning i Ringkøbing.

Naturen

Stadil-Vedersø Friskole ligger i et stykke fantastisk natur mellem hav og fjord med et rigt plante og dyreliv. Det søger vi at udnytte.

Det er meget vigtigt at børnene lærer om planter, dyr og for en forståelse for naturen, og vores ansvar i at passe på den

Uderummet, med sit økologiske perspektiv, fremhæver de konkrete ting og umiddelbare sammenhænge og kommer os kropsligt i møde. Det er udenfor træet bærer æbler, og vinden rusker i vort hår. Elementerne gør noget ved os. De kan røre ved os, og de kan ændre os, som vi kan ændre på dem.

Alle menneskeskabte opfindelser udspringer af kendskab til og brug af naturen, lige fra tæmning af ilden til konstruktionen af computere. Vi forsøger derfor at integrerer naturen i undervisningen, både inde og ude. 

Vores vision er at etablere køkkenhave, vækstkasser, blomstermarker eller andre ting til og i naturen, som vi kan inddrage i undervisningen i de forskellige fag. Vi ønsker at bringe forståelse for processen ”fra jord til bord”.

Udsyn

En vigtig grundpille på Stadil-Vedersø Friskole er at give eleverne udsyn. Vi ønsker, at give eleverne indsigt og viden om globale forhold, give dem en mellemfolkelig forståelse og lære dem at tænke ud over egen næsetip.

Denne forståelse er central for dannelse, og giver det enkelte menneske evne for at vælge sin vej gennem livet. Og i en hastig udviklende og global verden, hvor den enkeltes kompetencer i forhold til at forstå og tilpasse sig er nødvendig, kan den evne være afgørende for ens beskæftigelse.

Den globale indsigt skal opnås på tværs af fagene og gennem projektarbejde. Undervisningen skal foregå på et højt fagligt niveau, og fremmedsprogene skal vægtes, så eleverne igennem skoleforløbet får skabt grundlag for at kunne begå sig både globalt og lokalt.