Vores SFO er barndommens gade - stedet hvor man møder vennerne, der er frihed til leg under trygge rammer.
Den tidlige morgen før skolen starter:
Morgenenerne i SFO-en handler om at lande godt og få en blid start på skoledagen.
Når børnene møder ind i SFO’en om morgenen, vil vi gerne skabe en rolig og hjemlig stemning. Vi bestræber os på, at skrue ned for tempoet og op for hyggen, så alle får en god og tryg start på dagen.
Nogle børn har lyst til at tegne, bygge med LEGO, læse en bog, spille et spil eller bare sidde og snakke med vennerne eller de voksne. Der er ingen faste aktiviteter - børnene vælger selv, hvad de har lyst til, og vi skaber rammerne for, at det kan lade sig gøre i et roligt og trygt miljø.
Vi lægger vægt på nærvær og tid til det enkelte barn, og der er altid voksne til stede, som er klar til at lytte, hjælpe eller bare være der.
Ud over at have fokus på det enkelte barn er det samtidig vigtigt at arbejde med børnenes deltagelse i sociale, gruppemæssige sammenmænge. At de får en forståelse af at være en del af et forpligtende fællesskab, hvor alle skal yde for at kunne nyde. At de føler ansvar for hinanden og de stillede opgaver, og hvor hver især bidrager ud fra de evner og kompetencer, som de besidder .De sociale kompetencer udvikles i samspil med andre – børn som voksne - og her skal vi som voksne være tydelige rollemodeller, som opfordrer til samarbejde og social indlevelse.
Det kræver øvelse og opmærksomhed fra børnene at blive i stand til at udvise indlevelse/empati for et andet barn, og vi arbejder med området ved at hjælpe dem til at stoppe op, se på og aflæse det andet barns følelser. Vi vejleder i situationen med handlingsforslag til at komme videre i stedet for forbud.
Vi bestræber os på at gøre børnene selvhjulpne i forhold til personlig opgaver, som de vil skulle mestre, når de starter i skolen. Det være sig af/påklædning, opgaver omkring spisning, oprydning, toiletbesøg, det at kunne modtage og videregive beskeder m.m. Det er en løbende proces, som bliver finpudset, når børnene starter i førskolegruppen, det sidste år før skolen.
SFO’en er et frirum efter endt skoledag. Vi lægger vægt på, at børnene får en god balance mellem fri leg, socialt samvær og muligheden for at deltage i planlagte aktiviteter.
Nogle vælger at være kreative, spille spil, lege ude eller bare hygge med vennerne, mens andre har brug for at brænde krudt af i gymnastiksalen. SFO er lig med tid med vennerne, hvor vi prioriterer at skabe rammerne for både leg og læring, som er med til at give børnene og stedet et stærkere fællesskab.
Ved at fastlægge mål for læring, har vi til hensigt at sikre børnenes udvikling. Læring er en proces, hvori barnet aktivt konstruerer sin viden i et gensidigt forhold mellem sig selv og sin omverden. Det er i relationen med andre børn og voksne, at udviklingen sker, hvor læring er en kombination af erfaring, leg og undervisning. Vi skal som de voksne derfor være bevidste om at skabe rammer med mulighed for fordybelse, være engagerede og nærværende og sammen med barnet finde fokus gennem fælles interesse og lyst.
Med læreplanen håber vi, at kunne give forældre, personale og andre en øget forståelse for de forskellige processer, der finder sted i børns udvikling.